Caddie/Bryzejda 'Bliss'

Alla inlägg under februari 2010

Av Lizetté - 27 februari 2010 12:30

Idag fick jag och Puffy följa med till stallet...

de var skoj, fick följa med mattes mamma

när liz skulle rida men jag var kopplad..

de gick rätt bra... när vi sen lämnade liz ett tag

så lekte jag och Puffy han ledde mig  och  så busa vi..





  

       


                 





Av Lizetté - 23 februari 2010 09:15

Dags för kurs igen så roligt...


På väg till kursen i bussen...

  



När vi kom till kursen så blev jag alldeles knasig de e ju

så roligt och vara där, så liz kunde knappt hålla i mig.

När liz väl fick ganska ordning på mig så gick vi ner till

planen och gick slalom på rad de gick bra, sen gick vi slalom

i ring, de gick oxå bra..sen gick vi och fika, blev tidigt fika...



Sen efter fikat så försvann de några hundar och liz instruktör verkade

ta lite för lång tid på sig så vi började träna på egen hand och de

funka bra. Cerrie och hennes matte träna på något som jag e inte riktigt

förstod mig på... Dixi och hennes matte såg mest ut och leka lite

hehe jag och liz ja vi tränade på inkallning och lite med att jag skulle gå jämte med henne m.m och sen bestämde vi oss för att vi tre (ja, Dixi

och Cerrie) skulle träna tillsammans (eftersom liz instruktör fortfarande

inte hade kommit än) vi gjorde t.ex en övning med att gå slalom fram och tillbaka sen en annan övning genom att sitta framför varje hund

och sen gå vidare i slalom 



Sen samma sak tillbaks.. (matte inflikade med en mening oxå hehe) de gick riktigt bra jag e riktigt nöjd men visst de var ju  bara lekfulla

hundar kvar så de gör ju sitt till men jag är ändå hel nöjd (liz flikade in en mening hehe) ...sen övade vi oxå på att ställa oss på en rad (instruktören har fortfarande ännu inte kommit ner än hehe) och jag fick sätta mig ner och sen gick liz iväg en bit och sen kalla hon in mig och de funka jättebra..

jag lyssnade jättebra..



Sen provade vi även leta/sök först kasta Cerries matte iväg sina nycklar

och bad Cerrie leta upp dom de funkade ganska bra fast hon gick förbi dom några ggr men tillslut hitta hon dom och hennes matte berömde henne, sen var de Dixi och hennes mattes tur, Dixis matte kasta

iväg sina nycklar och bad Dixi leta upp dom och de gick fort hon hitta

dom direkt och lämna dom till sin matte och fick beröm.. sen var de min och liz tur liz kasta iväg en vante med godis och sen bad hon mig leta

efter den och de gick ganska bra mening var att jag skulle även hämta den till henne och lämna den i handen men de förstod jag tydligen inte riktigt men tillslut plocka jag upp den åt henne och fick beröm...



Sen träna vi lite budföring eller nåt med bud var de i alla fall..

Dixis matte börja med Cerrie, Cerrie fick hälsa på och nosa av

henne sen gick Cerrie och hennes matte därifrån Cerries sattes ner och precis då kom liz instruktör så dom vänta tills hon gick förbi sen fortsatte

dom med bud grejset Cerries matte skickade iväg henne men Cerrie tyckte hon skulle springa till Dixi men de höll inte matte med om så

dom gjorde om de ca två ggr till och då gick de bättre Cerrie

sprang direkt till Dixies matte och sen skickades hon tillbaka till

sin matte sen var de liz instruktörs tur hon lät Ada som då instruktörens hund heter att nosa av Dixis matte sen gick dom därifrån precis som Cerries matte, Ada sattes ner och sen fick hon springa till Dixis matte och de gick bra och sen tillbaks och sen en gång till och de gick

oxå bra



Sen var de min och liz tur vi gick framtill Dixis matte och lät mig nosa

av henne och så så gick vi därifrån jag sattes ner och sen skickade hon iväg mig (gick ca 50 meter bort ifrån Dixis matte) och visst kunde jag de här jag sprang till Dixis matte satte mig ner och så fick ja beröm...

sen tyckte Dixis matte och de andra oxå att jag skulle övas på budföring med en jag kände d.v.s Cerries matte, jag fick nosa av henne och

sen gick vi därifrån (den här gången längre bort än 50 m de blev ca

100 m) sen sattes jag ner och sen skickade liz iväg mig och jajamensan

de funkade de med...



Efter den övning övade vi platsliggande "va de nu innebär"

Cerrie och hennes matte börja de visade sig innebära att ligga kvar

på plats medans ens matte går iväg en bit och stannar där och sen

kommer tillbaks och under den tiden skulle jag eller i de här fallet Cerrie ligga kvar.. och de gick jättebra för Cerrie..

efter Cerrie var de Dixis tur och de gick jättebra för dom med

sen skulle de vara min och liz tur, eftersom vi var nybörjare

så instruera Ada och hennes matte oss och de gick riktigt bra för oss verkade de som för alla pratade glädjande med oss..

några bilder från platsliggningarna...


  vackert va? hehe  

De är Dixi och Ada i bakrunden hehe

sen tränade vi (eller i alla fall Ada, Dixi och Cerrie) även på ställningar

men de var ingen idé för mig, dom pratade nämligen om att de kanske blir kaos i mitt huvud annars eftersom jag har just lärt mig platsliggning

och sen ska jag helt plötsligt lära mig ställning ja då blandar ja ju ihop dom troligen.. men men de var kul..


lite bilder ifrån ställningarna...

  Cerrie och hennes matte  

Ada och hennes matte..


tyvärr hann ja inte knäppa någon bild när Dixi gjorde ställningarna men

men så kan de vara.. för jag har  för mig att hon oxå gjorde ställning

jaja hon gjorde i alla fall platsliggningen de vet ja..

just ja jag glömde att innan vi gjorde ställningarna så övade vi även trängsel övning fast på rad de gick riktigt bra.. vi gjorde även oxå

övnigen att motsatta sidan ställer sig i mitten av plan och vi andra går

runt dom ett varv och tillbaks och även att motsatta sidan står där dom står och träning av inkallning mitt emellan två hundar de går riktigt bra.. tycker både jag och matte...jaja men efter de så gjorde vi de här med ställningarna och platsliggningarna gick jätte bra sen solade vi lite och sen slutade vi kursen... var rätt trött efteråt kursen sen ska ni veta, låg och sov från de att jag kom hem tills dess att jag skulle gå ut på sista kvällsprom.. godnatt allihop.. nu ska jag sova ännu mera och säkert matte oxå..


lite andra bilder på Dixi har jag däremot

  Dixi och Ada och deras mattar..  

Dixi och hennes matte i väntan på deras tur eller nåt hehe..





































Av Lizetté - 16 februari 2010 09:15

Kom till kursen idag med..

glad och pigg hehe jag börjar gilla de här hehe..

Vi börja med att slalom på en rad och de gick bra förutom

att samma som förut (Sigge) gjorde utfall mot mig vilket

jag svara på, och som vanligt så gillar inte alls liz de och det

kan jag nog förstå men men de gick ju ändå bra sen var

de någon liten sak som oxå gjorde utfall mot mig men honom

har jag aldrig träffat och även de besvarade jag vilket liz heller

inte gillade... men i alla fall vi övade på de här med slalomet på

rad och de funka bra även fast vissa inte just då gillade mig...

sen tränade vi oxå även på att byta plats med hunden mitt

emot och sen på mitten sitta bredvid hunden jag/vi möter och de funka bra....


sen ställde vi upp oss i en ring och övade på att sitta framför

och bakom hundarna och de funkade bra de vart inge utfall just då..

inte förän lilla krabaten skulle gå förbi mig då blev jag sur lr nåt

och gjorde utfall liz tog tag i mig och sa till mig..

sen när jag börja sköta mig lite då lockade hon mig med godis och

då vart övningen bättre, med andra ord inga problem de gick 

bra och jag var mer intresserad av henne och godiset..


Just ja vi tränade oxå även på lite trängsel övning (utan hund i mitten)

och de funkade bra de med..sen tränade vi även på att gå

upp mot mitten och en hund går runt oss de funkade bra de

med... Efter de gjorde vi inkallning i grupp och de funkar jättebra

lyssnar intresserat på liz än annat... så vem vet nästa gång kanske

hon släpper lite på mig och övar på inkallning i grupp löst hehe..

man kan ju hoppas  hehe ;)


Sen så var de fika paus och efter fika pausen övades de på

annat för jag fick i alla fall inte vara med just då sen när de verkade

klart då gick vi på en långprom. funkade bra förutom när matte 

skulle lämna något till nån för då var hon inte uppmärksam på mig

och då kom Sigge lite för nära så jag flög mot honom och gjorde

utfall vilket inte var så populärt de fick jag höra av liz precis

efteråt hon lät absolut inte alls glad utan mer sur och besviken

på mig.. happ så kan de vara...


Fick gå bredvid Ada sen resten av prom. och de var ju jag

tacksam för... liz och hennes äg.pratade om en massa med

varandra sen vände vi efter ett tag och då gick jag först...

när jag väl var tillbaks på brukshunds klubben så fick jag hoppa

in i bilen och sen åka till liz mormor och leka lite med Cerrie men

sen försvann dom tillbaka Cerrie och liz mormor in i huset så

de då var de bara jag och Puffy som lekte lite och de var skoj...


sen såg jag att liz träna lite apport tror jag de heter med Puffy

hon träna lite med mig oxå men de gav inge resultat för jag var

för trött i huvudet så jag orkade inte apportera. fick gå in i hund-

gården sen ett tag sen efter lång lång tid så åkte vi hemåt

och då sov jag under hela bilresan hem...



Av Lizetté - 9 februari 2010 09:00

Idag på kursen så ställde vi oss i en ring,

när vi stod i ringen fick vi byta plats med

hunden mitt emot. När de var min tur och

byta plats med hunden mitt emot, så vart

de lite tufft för Sigge som jag då bytte plats

med hade bestämt sig för att han inte gillade

mig så han börja redan dra i kopplet och skälla

på mig när han börja gå emot mig vilket jag tyckte

var läskigt, sen när vi möttes på mittten så

skulle vi sätta hundarna mot varandra de gillade inte

Sigge så han börja skälla och försöka gå emot mig..


de var otäckt så jag tryckte mig närmare liz + att

jag svara tillbaka vilket inte var poppis tydligen för hon

sa åt mig på skarpen men jag ville ju bara försvara min position.

men nejdå sen satt vi där i mitten länge tillslut gick vi ut

mot ringen. ägaren tilll sigge sa de han ville gärna prova igen

matte gillade väl de inte direkt men hon sa inget hon gjorde de bara

och de var väl tur för de gick lite bättre den här gången men men...

de junde gåttännu bättre...


sen när den övning var klar så ställde vi oss i ringen

igen och gick zick zack mellan förare och hund de gick bra

Jag var fullt koncentrerad på matte hon hade ju godiset hehe..

sen ställde vi oss på en rad och gjorde oxå en zick zack övning

de gick bra de med var fullt koncentrerad på godiset och matte..

vi gjorde så ett helt varv och de gick jätte bra..


sen efter den övningen så gjorde vi en övning med inkallning

i grupp de funkade fantastiskt bra ville hellre koncentrera mig

på matte och godiset de var roligare än alla hundar just då i

alla fall... sen var de fika dags...


efter fikat så gick vi på en liten prom. sen fick jag gå ner

och träna lite på kursplanen igen de var skoj... efter de

så åkte vi ner till Cerrie och hälsa på träffade en ny hund oxå

som var dobbermann, rottweiler och shäfer med även lite varg

inblandat de var skoj vi fick leka och busa jätte mycket heeh

sen var de dags och åka hemåt men den här ggr med buss

de funka men jag var lite orolig måste jag säga...


hemma igen så sov ja resten av dagen nej just de det

kom en lite flicka och var hos hos ett par timmar de var

lite läskigt först men sen ar de ok..




Av Lizetté - 2 februari 2010 08:45

08.45

hej på er idag har jag vart på kurs igen hehe, fick

åka buss in igen de var lite konstigt den här ggr

tyckte jag dels för att brorsan inte var med (har

åkt själv förut men de var ett tag sen) dels för att

jag hade svårt och vila mig som jag brukar men oxå för

att jag var orolig..jag försökte ligga men de var svårt kunde

bara ligga ett par min och sen bara sitta ett par min åh så höll

de på ända tills vi var framme där vi skulle gå av men de

gick...


09.16

Nu var vi framme huh vad skönt tyckte jag så nu var jag pigg

och alert igen och inte lika orolig..hehe vi börja gå åt de hållet

kursen/brukshunds klubben ligger i enköping ja jag kände igen

mig men jag var hellre intresserad av allt som jag gick förbi än att ha bråttom till kursen/träningen tills

en bil tuta på oss liz vände sig om och titta och ja med då såg

jag att de var Cerries bil de visste jag med än gång så jag börja

vifta lite glatt på svansen men sen var de bara till att hoppa in i

den och skjutsas sista biten till brukshunds

klubben..


09.19-09.29 ca

Jaha då var vi framme såg jag, liz kom och hämta ut mig ur bilen

och jag direkt med nosen ner i backen tyvärr kunde inte liz hindra

de denna gång de tyckte jag var bra så gick vi ned mot

våran s.k apell plan som vi tränar på men vi kom inte långt (för

jag höll på och dra som bara den av upphetsning eller nåt)förän

liz mormor (som visst hette ingrid hörde jag) tog tag i mitt kopppel

och höll på med nånting vet inte vad men nånting tror hon drog till

mig men ja är mer intresserad av annat än de hon håller på med..

så flyttade hon visst halsbandet högre upp och drog till de kändes

så jag ryckte till och följde efter sen gav Ingrid mig till matte igen

och sa lite saker men då tänkte jag skönt men tjifick jag så fort jag försökte göra något och/eller dra så ryckte hon till i mig och de

var inte säskilt skönt men jag försökte lite ändå men då kändes

de obehagligt igen så de var bara och följa med liz och lyssna på henne för annars visste jag att de 

skulle bli obehagligt..


09.35

Ja då var vi nere vid apell planen och jag såg alla hundar

och tyckte synd om mig bara för jag inte fick vara med eller

skälla ut dom, samma visa som förr fick sitta där och titta på

dom på avstånd pep och gnällde för mig själv fast som vanligt

så hörde liz och sa till mig jaja får väl sitta här och titta och

tycka synd om mig fast tyst för mig själv istället...


09.40

Nu hade jag tydligen fått tittat tillräckligt för nu fick jag gå fram och

tillbaka bredvid apell planen tydligen och de var ju rätt skönt men samtidigt e de lite tråkigt för jag vill hellre dofta på de som luktar

så gott på marken men de tycker inte liz om verkar de som.

För hon vill hellre att jag ska vara mer intresserad av hundarna

men ja vet inte riktigt men de verkar så.. eller kanske mer fokuser-

-ad på henne jaja jag vet inte riktigt säkert men nåt av dom tror

jag att det är i alla fall..


09.45

Helt plötsligt började dom dära hundarna som jag tittat på tidigare

komma fram till mig och gå runt mig, herregud jag visste inte vad jag skulle göra la öronen tätt intill av osäkerhet men de visade sig bara

att dom skulle gå runt mig de var helt ok men lite intresserad av skälla

ut dom var jag, men jag valde hellre att nosa efter dom i luften fast en som heter Chester blev sur på mig och de tyckte jag inte om så då svarade jag men de gick inte så bra för halsbandet drog åts så hårt

tyckte jag så att jag vare tvungen och vara tyst m.m sen släpptes de efter och de var bättre..



09.50

Inkallning hörde jag talas om men ja var inte säker jaja liz och

jag fick ställa oss på rad fyra och fyra mitt emot de andra hund-

-arna  fast på långt avstånd sen fick en och en gå in mitt emellan raderna och släppa lös sin hund be dom stanna och sen gå iväg ca hundra meter och sen kalla in sin hund. De var rätt kul och se

men jag vill hellre leka med dom men de fick jag inte jag fick sitta

där och titta sen var de en hund som hette Sigge och den hunden

ville leka, så istället för att springa till husse så sprang han nästan

på mig när han blev inkallad men jag satt där lite uppstressad men

ändå still fast han nästan sprang på mig, sen försökte hans husse igen

och då kom han på momangen utan att springa till mig  hehe..


09.55

Nu var de min och liz tur så liz gick med mig in emellan

raderna satte mig ner bad mig stanna (fast jag fick sitta kvar

på ett koppels avstånd) sen vänta hon i bara ca 1-2 sek lite för kort tid

men men (hon brukar nämligen annars vänta i alla fall 5-10 sek) 

inte den här gången men ja skötte mig de tyckte hon var bra märkte jag.. för jag fick godis.. sen var de dags för "fika" hörde jag inte för

ja vet var de innebär men jag tror ja vet, för mig i alla fall innebär de rastas en sväng och sen in till bilen med Cerrie får sitta där tills líz

kommer tillbaks..


10.30 ca

Nu kom liz tillbaks och hämta mig i bilen och så gick vi ner mot

apell plan än en gång.. ja nu var de dags och träna igen hehe,

den här gången ställde vi oss i en ring inte så nära men lagom..

så började en hund som hette Calle tror jag och gå slalom och

de var rätt intressant faktiskt  fast ja vill ju ändå leka och umgås

lite så jag pep lite grand när varje hund kom förbi mig..

sen var de min och liz tur att gå slalom och de gick bra fast jag nosade ju hellre på backen än vara intresserad av liz.. Jag fick gå förbi en hund  som hette Chester men han gillade inte mig verkade de som så jag drog åt mig öronen och ville gärna fort förbi honom sen kom jag förbi en annan schäfer (Chester är schäfer nämligen) som hette Dixi och den tog jag stor omväg om eftersom de var en som Chester så jag trodde att den oxå skulle vara dum mot mig.


10.45

Vi ställde oss i ringen än en gång men där här gången skulle vi

sätta oss vid hunden vi ska passera bakom och sitta där i några sek

sen gå vidare de nästa och så än en gång ställde vi oss i ringen

men den här gången skulle hunden sätta sig framför de andra hundarna

och de gick bra skötte mig fint gjorde jag sen näst sista hunden jag skulle sätta mig framför vart jag kär i hehe hon hette Ada är en Border

Colliue tik, henne gillade jag hehe.. Och Ada verkade gilla mig för hon försökte leka genom att bjuda in mig till lek när vi gick där och träna

men se de fick varken jag eller hon typiskt jaja så kan de va..


fortsatte och träna ett par minuter till

sen vid ca 11.30 så gjorde vi en s.k trängsel övning.

de var ganska jobbigt för de är så att en av oss hundar

ska börja sitta i mitten och sen ska resten av gruppen gå så nära

dom kommer den här hunden i mitten och de kan vara rätt läskigt..

Calle fick börja och vi andra fick gå jätte nära och de var osäkert

tyckte jag men de var ganska roligt oxå.

sen var de Adas tur och sitta i mitten och då ville jag verkligen

in till henne men jag var tvungen och ta de steg för steg typiskt

jaja men de var kul.. sen var de läskiga Chester tur de var obehagligt

jag önska nästan att jag skulle få slippa de men tyvärr, men sen e de ju så "övning ger färdighet" helt enkelt... men jag fick i alla fall stanna ca två steg ifrån honom de var tur men ni ska veta jag hade bråttom därifrån nästan så liz fick stanna till då och då men de gick bra i alla fall hehe.


11.50

Nu skulle visst Chester och matten hans röra sig hemåt jaja

så kan de vara vi gjorde den sista övning för idag nu dåra

och då fick vi gå nån övning som kallades ormen tyckte jag höras

och de stämde Calle fick inleda övningen och välja väg och så

de var rätt skoj jag var ca 2-5 cm ifrån Ada i varje sväng de var skoj

den här övning var rätt skoj.. P.S de var flera träningar/övningar

men ja kommer inte riktigt ihåg alla hälsar matte Liz..  Tack Lone för att jag får vara med företsten D.S


11.55

jaha nu var de visst slut för idag jaja kommer ju hit igen snart

de ska bli kul.. några av hundarna fick leka och andra fick gå på långa

typ avslappnande koppel och ja jag fick gå till bilen med Cerrie..

så bar de av till Cerries  hem..


12.00

Hemma Hos Cerrie fick jag släppas lös och rastas på en lite längre tur

(fast lös) nosade av vägen vi gick på och sen lekte jag med Cerrie

de var kul vi hoppa i snön vi hade dragkamp vi jaga varandra m.m

sen fick vi komma in i huset och då la jag mig direkt under bordet och där låg jag tills vi skulle åka hem för jag var så trött både i huvudet och i kroppen..


13.09

Åkte jag och liz hemåt men vi stannade förbi en mataffär

sen stannade vi förbi en hundaffär eller nåt fick då följa med in

i butiken och prova halsband m.m sen köpte liz något halsband och koppel sen åkte vi hemåt och jag sov hela vägen hem var så trött..


14.00

Skönt hemma igen fick brorsans hälsning cermoni

inte särskilt imponerande utan mest tråkig och sen gick

jag och la mig och sov resten av dagen förutom när jag behövde

gå ut en sväng..












 

Även många timmar efter kursen slut var jag helt slut i huvudet och kroppen som ni ser, "sover stör ej"  

Presentation


Här är jag Bryzejda Gratia Superis kallad Bliss. En Welsh Corgi Cardigan på just nu ca 3år.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Caddie


Ovido - Quiz & Flashcards