Caddie/Bryzejda 'Bliss'

Alla inlägg under november 2012

Av Lizetté - 6 november 2012 17:45

God kväll idag fick Tyko vara fotomodell hehe och ja jag fick vara lite fotomodell jag med men mest Tyko. Ja jag vet de är lite orättvist men jag vet ändå att matte älskar mig i alla fall..

Sen senare på kvällen innan sängdags lyckades matte fota mig och Tyko bredvid varandra i min bur..


Bilder:

       

Fina Tyko och jag förstås..


       

Här med


       

Jag, Sen Tyko och jag bredvid varandra i min bur innan matte lade sig och sova..

Visst Tyko syns inte jätte mycket men han ligger där bakom mig..


Ha en bra kväll och natt alla  Godnatt... 



Av Lizetté - 3 november 2012 14:00

(P.S. hela passet gick på ca 1.1.5 timme)

Goddag allihop..

Idag promenera jag, matte och Tyko till härligt stora grusplan som jag bara älskar och jobba på

för det mesta men även oxå att leka på... När vi kom framtill den satte matte mig ner och sen gick

hon och Tyko och lade ett spår åt mig.. När hon väl kom tillbaks glömde hon ta med selen och

lägga den där hon starta men men de funkar nog vi får se.. Matte bär fram selen till den ev. start platsen hämtar mig och sen skickar hon iväg mig och Tyko går med de var lite svårt och förstå och känna doften men jag hittade första trädbiten/apporten sökte vidare men gick ur spåret

ibland ja de blåste ju.. hitta den andra trädbiten/apporten och sen vidare och hitta den

tredje trädbiten/apporten sen var spåret slut så även fast matte glömde lägga ut selen vid

starten så klarade vi av spåret.. :)

Fick beröm och matte lekte en stund med mig och Tyko förstås får ju inte glömma honom.


Sen lade matte ut ett nytt spår fast på grus (de andra lades på gräs) som skulle föreställa Tykos men de vart alldeles för svårt för Tyko. Stackarn förstod inte va matte mena så matte släppte mig på spåret istället de gick sådär men hitta alla gjorde jag och kom och lämna dom för jag var snabbare än

matte och sen var de slut och så lekte matte en stund igen med oss.


Sen övergick matte till träning som jag gjort förut som kallas "linje markering" detta innebär att

matte lämnar mig sittandes och går iväg med en s.k "dummie" lägger ner den där hon slutar

går tillbaka samma väg och sätter sig bredvid mig i en viss ställning och sen skickas jag iväg

med ordet "hämta" eller "apport" matte använder mest "hämta" men ibland råkar hon även

lägga in "apport" men jag vet ju ändå vad jag ska göra ;P Tyko fick prova på de men nja de

en bit kvar.


Sen gick hon till "enkel markering" vilket innebär egentligen att en person tar den s.k "dummien"

går iväg en bit bort kastar ut/iväg den och att matte är kvar vid mig sittandes vid min sida och

så fort den landar ska jag skickas iväg på hämtning och lämna den till matte. Men i detta fall

eftersom vi bara var en människa och två hundar så lämnar matte mig sittande går iväg en bit

med "dummien"  kastar iväg den kommer tillbaks och skickar iväg mig på hämtning de gjorde hon

med mig några ggr och e gick bra, Tyko fick även pröva på det med men även då är de en bit kvar på väg.


Sen träna vi även en s.k "dubbel markering" likadant som ovan bara de att de är två "dummies"

som i mitt fall matte skickar iväg och jag får inte hämta förän båda fallit till marken. Även där

egentligen är de en annan som ska skicka iväg dom och jag och matte står och väntar, men

som sagt i mitt fall vart de matte som gick iväg med "dummies" kastar den första sen den andra

åt olika håll förstås men ändå, matte kommer tillbaks och skickar iväg mig för att hämta. Svåraste

för mig i detta är att jag vill hellre ta båda eller byta, tyvärr hinner inte matte alltid kalla in mig

efter den första men hon har blivit bättre i alla fall matte skicka iväg mig för att hämta den ena och komma tillbaks med inkallning och lämna den hos henne sen skicka hon iväg mig på nytt för att

hämta den andra gick hyfsat bra.. men de finslipar vi på ;P Tyko fick även pröva detta men som på

dom andra, så har han mycket kvar att förstå och lära men de blir nog bra tillslut..


Matte såg hur de gick för Tyko och bestämde sig för att träna mer med detta "linje markeringen"

 "enkel markeringen" och tillsist "dubbel markeringen" fast då med koppel

(ifall ni inte hann uppfatta de så görs "markeringarna" utan koppel) matte busa upp Tyko lite grand

med "dummien" lämna "dummien" gick tillbaka (här gjordes linje markeringen")  och sen

busa hon upp honom lite till med rösten

denna gång lät ungefär såhär: "Ska vi ta den?" "ska vi ta den?" "ja kom så tar vi den" och så plocka

han upp den busades lite med den och sen tillbaka till startpositionen. Gick mycket bättre så hon har bestämt sig för att träna de oftare med honom under tiden har bor hos oss..


Hon provade även så med "enkel markeringen" de funkade bra det med och även sist men inte minst "dubbel markeringen" gjorde hon oxå så med Tyko, de funka jättebra så vi får se hur de går.


Efter ett långt träningspass

fick vi mest bara springa och leka med varandra jag och Tyko. De var ganska skönt för oj vad trötta vi blev av det passet, även fast de var lek mellan allt men ändå de är mycket tänkande. 2 spårningar

tre träningar med markeringar m.m.  Tillsist gick vi hemåt och när vi kom hem lade vi oss och sov..


Bilder:

       



Presentation


Här är jag Bryzejda Gratia Superis kallad Bliss. En Welsh Corgi Cardigan på just nu ca 3år.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Caddie


Ovido - Quiz & Flashcards